MANUEL PADILLA CRUZ

Categoría
Profesor Titular de Universidad

Contacto

Correo electrónico
Área
Filología Inglesa

Investigación

Grupo de investigación

ESTUDIOS INTERCULTURALES (INGLÉS-ESPAÑOL): ASPECTOS PRAGMÁTICOS Y DISCURSIVOS (ESTUDIOS INTERCULTURALES (INGL)

Proyectos y contratos de investigación

ASPECTOS MULTICULTURALES EN LA COMUNICACIÓN ORAL EN LENGUA EXTRANJERA (INGLÉS) Y APORTACIONES DE LA TECNOLOGÍA EDUCATIVA (HUM2005-06775 - Investigador/a)
Patologización discursiva digital en Twitter, Instagram y TikTok (PID2022-136840OB-I00 - Investigador Principal Consolidado)
La digitalización de la interacción humana y su impacto social: Consecuencias, retos y concienciación de uso (UPO-1380703 - Investigador/a)
La formación de la conciencia figurativa en la etapa de educación primaria: el humor y la fraseología (FFI2016-76047-P - Investigador/a)
Ayudas ordinarias a la investigación (Responsable)
Ayudas ordinarias a la investigación (Responsable)
Ayuda para la movilidad del personal dedicado a la investigación (modalidad B) (Sección Investigación - Responsable)
Ayuda para la movilidad del personal dedicado a la investigación (modalidad B) (Sección Investigación - Responsable)
Ayuda para la movilidad del personal dedicado a la investigación (modalidad B) (Sección Investigación - Responsable)
Ayuda para la movilidad del personal dedicado a la investigación (modalidad B) (Sección Investigación - Responsable)
La formación de la conciencia figurativa en la etapa de Educación Primaria: el humor y la fraseología (FFI2016-76047-P - Investigador/a)
¿Ayuda para la organización de congresos y reuniones científicas¿ para la organización del I Seminario de Pragmática ¿Meaning in Interaction¿ (Responsable)
¿Ayuda de Extensión Universitaria de la Universidad de Sevilla¿ para la organización del I Seminario de Pragmática ¿Meaning in Interaction¿ (Responsable)

Libros publicados

Padilla-Cruz, Manuel:
RELEVANCE THEORY. RECENT DEVELOPMENTS, CURRENT CHALLENGES AND FUTURE DIRECTIONS. John Benjamins. 2016. 9789027266484
Fernández-Amaya, Lucía;Hernández-López, María De La O;Gómez-Morón, Reyes;Padilla-Cruz, Manuel;Mejias-Borrero, Manuel;Relinque-Barranca, Mariana:
New Perspectives on (Im)Politeness and Interpersonal Communication. Cambridge Scholars Publishing. 2012. 978-1-4438-4171-9
Padilla-Cruz, Manuel:
IDIOMA MODERNO I: INGLÉS. UNIVERSIDAD DE SEVILLA, SECRETARIADO DE RECURSOS AUDIOVISUALES Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. 2010. 978-84-693-7411-5
Gómez-Morón, Reyes;Padilla-Cruz, Manuel;Fernández-Amaya, Lucía;Hernández-López, María De La O:
PRAGMATICS APPLIED TO LANGUAGE TEACHING AND LEARNING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2009. 978-1-4438-0972-6
Padilla-Cruz, Manuel:
FONÉTICA DIALECTAL DE LAS ISLAS BRITÁNICAS. UNIVERSIDAD DE SEVILLA, SECRETARIADO DE RECURSOS AUDIOVISUALES Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. 2009. 978-84-691-9707-3
Padilla-Cruz, Manuel:
SEGUNDA LENGUA Y SU LITERATURA I. UNIVERSIDAD DE SEVILLA, SECRETARIADO DE RECURSOS AUDIOVISUALES Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. 2009. 978-84-691-9706-6
Padilla-Cruz, Manuel:
FONÉTICA DIALECTAL DE LAS ISLAS BRITÁNICAS. UNIVERSIDAD DE SEVILLA, SECRETARIADO DE RECURSOS AUDIOVISUALES Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. 2008. 978-84-691-1726-2
Padilla-Cruz, Manuel:
SEGUNDA LENGUA Y SU LITERATURA: INGLÉS. UNIVERSIDAD DE SEVILLA, SECRETARIADO DE RECURSOS AUDIOVISUALES Y NUEVAS TECNOLOGÍAS. 2008. 978-84-691-4618-7
Garcés-Conejos, Pilar;Padilla-Cruz, Manuel;Gómez-Morón, Reyes;Fernández-Amaya, Lucía:
STUDIES IN INTERCULTURAL, COGNITIVE AND SOCIAL PRAGMATICS. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2007. 1-84718-209-7
Padilla-Cruz, Manuel:
APROXIMACIÓN PRAGMÁTICA A LOS ENUNCIADOS FÁTICOS: ENFOQUE SOCIAL Y COGNITIVO. UNIVERSIDAD DE SEVILLA.. 2004. 84-690-4101-7
Garcés-Conejos, Pilar;Gómez-Morón, Reyes;Padilla-Cruz, Manuel;Fernández-Amaya, Lucía:
ENGLISH LANGUAGE TEACHING: CHANGING PERSPECTIVES IN CONTEXT. RESEARCH GROUP INTERCULTURAL PRAGMATIC STUDIES. 2004. 84-86273-95-1

Capítulos en Libros

Padilla-Cruz, Manuel:
Diminutive morphemes: Towards a relevance-theoretic approach. Pág. 11-26. Peter Lang. Peter Lang. 2023.
Padilla-Cruz, Manuel:
Understanding misunderstanding: A multidisciplinary perspective on its causes, factors and consequences. Pág. 115-142. Brill. Brill. 2023.
Padilla-Cruz, Manuel:
Humour at the opening and closing phases of service encounters in small bars and cafeterias in Seville: Comparing the morning and evening segments. Pág. 173-198. John Benjamins. John Benjamins. 2023.
Padilla-Cruz, Manuel:
Evidential participles and epistemic vigilance. Pág. 69-94. John Benjamins. John Benjamins. 2020.
Padilla-Cruz, Manuel:
El malentendido. AKAL. AKAL. 2020.
Padilla-Cruz, Manuel:
El malentendido. Pág. 384-407. AKAL. AKAL. 2020.
Padilla-Cruz, Manuel:
Verbal humor and age in cafés and bars in Seville, Spain. Pág. 169-188. Routledge. Routledge. 2019.
Padilla-Cruz, Manuel:
On the origin and meaning of secondary interjections: A relevance-theoretic proposal. Pág. 299-326. Cambridge Scholars Publishing. Cambridge Scholars Publishing. 2017.
Padilla-Cruz, Manuel:
Three decades of Relevance Theory. Pág. 1-29. John Benjamins. John Benjamins. 2016.
Padilla-Cruz, Manuel:
Some directions for future research in relevance-theoretic pragmatics. Pág. 307-320. John Benjamins. John Benjamins. 2016.
Padilla-Cruz, Manuel:
Pragmatics and discourse analysis. Pág. 1-8. John Wiley & Sons. John Wiley & Sons. 2015.
Padilla-Cruz, Manuel:
Cautious Optimism in Second Language Learning, or How to Make L2 Learners more Competent Hearers. Pág. 279-303. Cambridge Scholars Publishing. Cambridge Scholars Publishing. 2012.
Martínez-lópez, Nuria;Padilla-Cruz, Manuel:
Rapport Management by Spanish Learners of English as an L2 at the Opening Phase of Interaction in the Tourist Information Office: A Pragmatic Analysis. Pág. 833-846. Ediciones Universidad de Salamanca. Ediciones Universidad de Salamanca. 2012.
Padilla-Cruz, Manuel:
Metarepresentation, attitudinal utterances and attitude combination: A relevance-theoretic approach. Pág. 75-88. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 2012.
Fernández-Amaya, Lucía;Hernández-López, María De La O;Gómez-Morón, Reyes;Padilla-Cruz, Manuel;Mejias-Borrero, Manuel;Relinque-Barranca, Mariana:
(Im)Politeness and Interpersonal Communication: An Overview. Pág. 1-33. Cambridge Scholars Publishing. Cambridge Scholars Publishing. 2012.
Padilla-Cruz, Manuel:
TEACHING INTERJECTIONS IN THE ESL/EFL CLASS: A PRAGMATIC APPROACH. Pág. 23-33. En: V. Aranzadi (Thomson Reuters). Aranzadi (Thomson Reuters). 2010.
Padilla-Cruz, Manuel:
INTERJECTIONS AND EXPLICATURES. Pág. 21-22. MASARYK UNIVERSITY. MASARYK UNIVERSITY. 2010.
Padilla-Cruz, Manuel:
REVISITING THE NON-CONCEPTUALITY OF INTERJECTIONS. Pág. 949-959. UNIVERSIDAD DE VIGO. UNIVERSIDAD DE VIGO. 2010.
Padilla-Cruz, Manuel:
WHAT DO INTERJECTIONS CONTRIBUTE TO COMMUNICATION AND HOW ARE THEY INTERPRETED? A COGNITIVE PRAGMATIC APPROACH. Pág. 39-68. En: 1. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2010.
Padilla-Cruz, Manuel:
INTERJECTIONS, UNDERDETERMINACY AND ENRICHMENT. Pág. 60-61. En: 5. WYDAWNICTWO PRIMUM VERBUM. WYDAWNICTWO PRIMUM VERBUM. 2010.
Padilla-Cruz, Manuel:
METAREPRESENTATION AND INDIRECT COMPLAINTS: A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Pág. 167-187. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2010.
Padilla-Cruz, Manuel:
CAUTIOUS OPTIMISM IN SECOND LANGUAGE LEARNING: SOME IMPLICATIONS OF RELEVANCE THEORY FOR DEVELOPING L2 LEARNERS' COMMUNICATIVE COMPETENCE. Pág. 28-30. UNIWERSYTET WARSZAWSKI. UNIWERSYTET WARSZAWSKI. 2010.
Padilla-Cruz, Manuel:
WHAT CAN INTERJECTIONS COMMUNICATE? TOWARDS A COMPLEMENTARY RELEVANCE-THEORETIC PROPOSAL. Pág. 721-727. SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE CASTILLA LA MANCHA. SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE CASTILLA LA MANCHA. 2010.
Padilla-Cruz, Manuel:
COMPLAINTS AS RAPPORT BUILDERS: A RELEVANCE-THEORETIC PROPOSAL. Pág. 1209-1222. AESLA. AESLA. 2009.
Gómez-Morón, Reyes;Padilla-Cruz, Manuel;Fernández-Amaya, Lucía;Hernández-López, María De La O:
INCORPORATING PRAGMATICS TO FOREIGN/SECOND LANGUAGE TEACHING. Pág. XII-XLII. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2009.
Padilla-Cruz, Manuel:
UNDERSTANDING AND OVERCOMING PRAGMATIC FAILURE WHEN INTERPRETING PHATIC UTTERANCES. Pág. 87-108. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2009.
Padilla-Cruz, Manuel:
ON THE (IM)POLITENESS OF PHATIC UTTERANCES IN THE UK AND USA. Pág. 401-414. PUBLICACIONS DE LA UNIVERSITAT JAUME I. PUBLICACIONS DE LA UNIVERSITAT JAUME I. 2008.
Padilla-Cruz, Manuel:
METAREPRESENTATION AND INDIRECT COMPLAINTS. Pág. 51-53. En: 4. SOWA. SOWA. 2008.
Padilla-Cruz, Manuel:
PHATIC UTTERANCES AS FACE-THREATENING/SAVING ACTS OR POLITENESS STRATEGIES: A PRAGMATIC REFLECTION FOR THEIR TEACHING IN THE L2 CLASS. Pág. 799-804. SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE MURCIA. SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE MURCIA. 2008.
Padilla-Cruz, Manuel:
MIND-READING AND THE COMMUNICATIVE FUNCTIONS OF PHATIC UTTERANCES: A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Pág. 141-146. En: 1. MNEPU (PENZA BRANCH). MNEPU (PENZA BRANCH). 2008.
Padilla-Cruz, Manuel:
THREE DIFFERENT APPROACHES TO THE TEACHING OF THE (IM)POLITENESS OF PHATIC UTTERANCES IN ENGLISH. Pág. 131-152. Aranzadi (Thomson Reuters). Aranzadi (Thomson Reuters). 2008.
Padilla-Cruz, Manuel:
A COMPLEMENTARY RELEVANCE-THEORETIC APPROACH TO INTERJECTIONS. Pág. 23-24. En: 4. WYDAWNICTWO UNIWERSYTETY LODZKIEGO. WYDAWNICTWO UNIWERSYTETY LODZKIEGO. 2008.
Padilla-Cruz, Manuel:
PHATIC UTTERANCES AND THE COMMUNICATION OF SOCIAL INFORMATION. Pág. 114-131. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2007.
Padilla-Cruz, Manuel:
SHOULD TEACHERS FOCUS ON PHATIC UTTERANCES IN THE ESL CLASS? A PRAGMATIC REFLECTION. Pág. 1275-1281. AESLA-UNED. AESLA-UNED. 2007.
Padilla-Cruz, Manuel:
POLITENESS: ALWAYS IMPLICATED?. Pág. 350-372. UNIVERSIDAD DE VALENCIA. UNIVERSIDAD DE VALENCIA. 2007.
Padilla-Cruz, Manuel:
METAREPRESENTATIONS AND PHATIC UTTERANCES: A PRAGMATIC PROPOSAL ABOUT THE GENERATION OF SOLIDARITY BETWEEN INTERLOCUTORS. Pág. 110-128. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2007.
Garcés-Conejos, Pilar;Padilla-Cruz, Manuel;Gómez-Morón, Reyes;Fernández-Amaya, Lucía:
INTRODUCTION. Pág. VII-XI. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING. 2007.
Padilla-Cruz, Manuel:
TOPIC SELECTION FOR PHATIC UTTERANCES: A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Pág. 249-256. UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS. SERVEI DE PUBLICACIONS I INTERCANVI CIENTÍFIC. UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS. SERVEI DE PUBLICACIONS I INTERCANVI CIENTÍFIC. 2006.
Padilla-Cruz, Manuel:
PHATIC UTTERANCES AND METAREPRESENTATION: TOWARDS A PRAGMATIC EXPLANATION OF THE GENERATION OF SOLIDARITY BETWEEN INTERLOCUTORS. Pág. 27-28. En: 3. WYDAWNICTWO UNIWERSYTETY LODZKIEGO. WYDAWNICTWO UNIWERSYTETY LODZKIEGO. 2006.
Padilla-Cruz, Manuel:
HACIA UNA NUEVA DEFINICIÓN DE LA CORTESÍA. Pág. 699-710. En: 1. UNIVERSIDAD JAUME I. UNIVERSIDAD JAUME I. 2006.
Padilla-Cruz, Manuel:
TEACHING TO BE PHATIC: A PRAGMATIC APPROACH. Pág. 57-66. En: 3. Aranzadi (Thomson Reuters). Aranzadi (Thomson Reuters). 2005.
Padilla-Cruz, Manuel:
ON THE SOCIAL IMPORTANCE OF PHATIC UTTERANCES: SOME CONSIDERATIONS FOR A RELEVANCE THEORETIC APPROACH. Pág. 199-216. RESEARCH GROUP INTERCULTURAL PRAGMATIC STUDIES. RESEARCH GROUP INTERCULTURAL PRAGMATIC STUDIES. 2004.
Garcés-Conejos, Pilar;Gómez-Morón, Reyes;Fernández-Amaya, Lucía;Padilla-Cruz, Manuel:
INTRODUCTION. Pág. 7-11. RESEARCH GROUP INTERCULTURAL PRAGMATIC STUDIES. RESEARCH GROUP INTERCULTURAL PRAGMATIC STUDIES. 2004.
Padilla-Cruz, Manuel:
A RELEVANCE THEORETIC APPROACH TO THE INTRODUCTION OF SCANDINAVIAN PRONOUNS IN ENGLISH. Pág. 123-134. PETER LANG GMBH. PETER LANG GMBH. 2003.
Padilla-Cruz, Manuel:
EL DESARROLLO DE LA COMPENTENCIA SOCIOPRAGMÁTICA EN LOS ESTUDIANTES DE UNA L2: ALGUNAS IMPLICACIONES METODOLÓGICAS. Pág. 203-217. DEPARTAMENTO DE FILOLOGÍA INGLESA Y ALEMANA. UNIVERSIDAD DE VALENCIA. DEPARTAMENTO DE FILOLOGÍA INGLESA Y ALEMANA. UNIVERSIDAD DE VALENCIA. 2001.
Padilla-Cruz, Manuel:
ALGUNAS CLAVES PARA EVITAR EL FALLO SOCIOPRAGMÁTICO EN LOS ESTUDIANTES DE INGLÉS COMO L2. Pág. 451-462. SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE CÁDIZ. SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE CÁDIZ. 2001.
Padilla-Cruz, Manuel:
LAS ESTRATEGIAS DE CORTESÍA LINGÜÍSTICA EN LOS PARLAMENTOS DIRIGIDOS A LA AUDIENCIA DE UN MYSTERY PLAY DE INGLÉS MEDIO: THE CAPPERS PLAYE. Pág. 591-599. UNIVERSIDAD DE ALCALÁ DE HENARES. SERVICIO DE PUBLICACIONES. UNIVERSIDAD DE ALCALÁ DE HENARES. SERVICIO DE PUBLICACIONES. 2001.

Asistencia a congresos

Padilla-Cruz, Manuel:
Spurious digital discourse pathologisation: A Twitter-based exploration. Comunicación en congreso. 4th International Conference Approaches to Digital Discourse Analysis. Klagenfurt. 2023
Padilla-Cruz, Manuel:
(Re)Claiming epistemic personhood in Spanish on Twitter: A corpus-based examination of responses to attacks to epistemic personhood. Comunicación en congreso. 18th International Pragmatics Conference. BRUXELLES. UNIVERSITÉ LIBRE DE BRUXELLES. 2023
Padilla-Cruz, Manuel:
Comparing attacks to epistemic personhood in Spanish and English on Twitter. Comunicación en congreso. 14th International Symposium on Politeness. FUNCHAL. 2023
Padilla-Cruz, Manuel:
Attacking epistemic personhood on Twitter: An English corpus-based exploration. Comunicación en congreso. 40º Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). - Mérida, España. 2023
Padilla-Cruz, Manuel:
El humor en el carnaval de Cádiz: una aproximación pragmática al (sub)género carnavalesco de las chirigotas. Conferencias impartidas en Congreso. II Simposio Internacional sobre el Humor Verbal: El Humor Interactivo. - FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2023
Padilla-Cruz, Manuel:
Gestuality and ad hoc concept construction. Comunicación en congreso. 1st International Relevance Theory Research Network Conference. Dublin City University. 2022
Padilla-Cruz, Manuel:
Ataques a la personalidad epistémica en redes sociales: Un análisis de un corpus de incomprensión despreciativa. Comunicación en congreso. 4º Congreso Internacional de la Red de Estudios sobre Comunicación Digital. Universidad de Alicante. 2022
Padilla-Cruz, Manuel:
On the contribution of interjections to communication and their use, again: Non-propositional effects, morality and communicative injustices. Conferencias impartidas en Congreso. Doing ethics: Interdisciplinary perspectives on communicative practices and verbal devices. Bayreuth. 2022
Padilla-Cruz, Manuel:
On the role of repetition as an indicator of ad hoc concept construction. Comunicación en congreso. 9th Biennial International Conference on the Linguistics of Contemporary English. Ljubljana. 2022
Padilla-Cruz, Manuel:
How could jokes be dealt with in the ESL class? A pedagogical proposal centred on comprehension. Comunicación en congreso. International Society for Humor Studies Conference. BERTINORO. 2022
Padilla-Cruz, Manuel:
On the interpretation of utterances with expressive expletives: A relevance-theoretic analysis. Comunicación en congreso. X Encuentros de Pragmática Intercultural, Cognitiva y Social. - SEVILLA, ESPAÑA, - UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE. 2022
Padilla-Cruz, Manuel:
Teaching the diminutive in the L2 Spanish class: A relevance-theoretic proposal. Comunicación en congreso. 50º Simposio - IV Congreso de la Sociedad Española de Lingüística. Madrid. 2022
Padilla-Cruz, Manuel:
On the role of determiners as markers of ad hoc concept construction. Comunicación en congreso. XXXIX Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada. . LAS PALMAS DE GRAN CANARIA. 2022
Padilla-Cruz, Manuel:
Challenging epistemic personhood: Dismissive incomprehension. Comunicación en congreso. 1st International Conference on Sources of Knowledge in Talk-in-Interaction. LUGANO. 2022
Padilla-Cruz, Manuel:
Ad hoc concepts and non-propositional meaning. Comunicación en congreso. Societas Linguistica Europaea 54th Annual Meeting. Open Science Framework Platform. 2021
Padilla-Cruz, Manuel:
On dismissive incomprehension: impoliteness, face and a research agenda. Comunicación en congreso. 13th International Conference on (Im)Politeness. BASILEA (SUIZA). 2021
Padilla-Cruz, Manuel:
Humour in small bars and cafés in Seville: Age-motivated variation in evening service encounters. Comunicación en congreso. 17th International Pragmatics Conference. Winterthur, Suiza. 2021
Padilla-Cruz, Manuel:
"Is ad hoc-concept construction linguistically triggered?". Comunicación en congreso. IX Encuentros de Pragmática Intercultural, Cognitiva y Social. , , , , , , , , , , - SEVILLA, ESPAÑA, - UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE. 2020
Padilla-Cruz, Manuel:
Is free enrichment always that free? Revisiting ad hoc concept construction. Sesión no plenaria en Congreso. Relevance by the Sea. Brighton. 2019
Padilla-Cruz, Manuel:
Age variation in humour during service encounters in small bars and cafes in Seville. Ponencia en Congreso. Congreso Internacional sobre Humor Verbal. Alicante, ALICANTE, Universidad de Alicante. 2019
Padilla-Cruz, Manuel:
On the consequences of misunderstanding: An approach from pragmatics, conversation analysis and social epistemology. Sesión no plenaria en Congreso. 4. Jahrestagung Network for Hermeneutics and Interpretation Theory: Missvertstehen. Zu einer Ursene der Hermeneutik. - Zurich, Suiza.. 2019
Padilla-Cruz, Manuel:
On the consequences of misunderstanding: An approach from pragmatics, conversation analysis and social epistemology. Conferencias impartidas en Congreso. 4. Jahrestagung Network for Hermeneutics and Interpretation Theory: Missvertstehen. Zu einer Ursene der Hermeneutik. Zürich. 2019
Padilla-Cruz, Manuel:
Towards a relevance-theoretic procedural account of pejorative morphology. Comunicación en congreso. 52nd Societas Linguistica Europaea Annual Meeting. LEIPZIG. 2019
Padilla-Cruz, Manuel:
"A relevance-theoretic approach to qualifying insults, offensive epithets and racial/ethnic slurs". Comunicación en congreso. 12th International Conference on (Im)Politeness. . CAMBRIDGE. 2019
Padilla-Cruz, Manuel:
¿Towards a relevance-theoretic procedural approach to diminutive and augmentative morphemes¿. Comunicación en congreso. 3rd Budapest International Conference in Linguistics. Budapest. 2019
Padilla-Cruz, Manuel:
Towards a relevance-theoretic procedural account of diminutive morphemes. Comunicación en congreso. 33rd International Conference of the Croatian Association for Applied Linguistics ¿Meaning in language ¿ from individual to collective¿. Rijeka. 2019
Padilla-Cruz, Manuel:
On the procedural semantics of lexical items used as expressives and intensifiers. Comunicación en congreso. 51st Societas Linguistica Europaea Annual Meeting. TALLIN, ESTONIA. 2018
Padilla-Cruz, Manuel:
Slurs, expressive APs and expletive NPs: A relevance-theoretic account of their similarities and differences. Comunicación en congreso. 11th International Conference on Im/Politeness. Valencia. 2018
Padilla-Cruz, Manuel:
On the relevance-theoretic distinction between lower- and higher-level explicatures. Comunicación en congreso. 8th International Conference on Intercultural Pragmatics and Communication. Nicosia. 2018
Padilla-Cruz, Manuel:
Communicative injustices: Conceptualising some negative perlocutionary effects of communicative behaviour. Comunicación en congreso. VIII Encuentros de Pragmática Intercultural, Cognitiva y Social. Universidad de Sevilla. 2018
Padilla-Cruz, Manuel:
On the evidential function of some participial adjectives: A procedural analysis. Comunicación en congreso. 2nd International Conference on Argumentation and Language. Lugano. 2018
Padilla-Cruz, Manuel:
Revisiting the procedural account of expressive APs and expletive NPs. Comunicación en congreso. "Beyond Meaning" International Conference. ATENAS. 2017
Padilla-Cruz, Manuel:
The construction and/or reinforcement of a local identity through humour: The case of Cádiz Carnival. Comunicación en congreso. 15th International Pragmatics Conference. Belfast. 2017
Padilla-Cruz, Manuel:
Current research trends in pragmatics. Conferencias impartidas en Congreso. PhD Seminar "Current Research Trends in English Linguistics". - FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2017
Padilla-Cruz, Manuel:
On an unexpected consequence of miscommunication: Pragmatic competence injustice. Comunicación en congreso. 2nd International Conference on Communication and Cognition. Fribourg - Switzerland. 2017
Padilla-Cruz, Manuel:
Conceptualising the unexpected perlocutionary effects of misuse or lack of vocabulary. Comunicación en congreso. International Linguistics Conference Between (Stable) Meanings and (Unstable) Interpretations. Cracovia. 2016
Padilla-Cruz, Manuel:
Awareness of pragmatic factors motivating responses to complaints at the hotel front desk by Spanish B1 learners of English for the Tourism Industry. Comunicación en congreso. 13th International Conference of the Association of Language Awareness. AUSTRIA, VIENA. 2016
Padilla-Cruz, Manuel:
On hearer-related causes of misunderstanding: Additional factors hampering understanding. Comunicación en congreso. 7th International Conference on Intercultural Pragmatics and Communication. SPLIT, CORACIA. 2016
Padilla-Cruz, Manuel:
Vigilance and (mis)understanding in mediated communication: Directions for research. Comunicación en congreso. VII Encuentros de Pragmática Intercultural, Cognitiva y Social. - SEVILLA, ESPAÑA, - UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE. 2016
Padilla-Cruz, Manuel:
Injusticias comunicativas. Un enfoque desde la pragmática y a epistemología social. Conferencias impartidas en Congreso. Ciclo de conferencias ¿Mente, conciencia y subjetividad¿. . FACULTAD DE FILOSOFÍA. UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2016
Padilla-Cruz, Manuel:
Relevance theory and vigilance mechanisms: Evidence for hermeneutical vigilance and avenues for research. Comunicación en congreso. 34º Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada . ALICANTE. 2016
Padilla-Cruz, Manuel:
Understanding verbal humour: The role of vigilance in its comprehension. Conferencias impartidas en Congreso. I Workshop on Advanced Studies on Humour and Gender. ALICANTE. 2015
Padilla-Cruz, Manuel:
Some challenges for future research in relevance-theoretic pragmatics: Procedural meaning and beyond. Comunicación en congreso. Relevance Roundtable Meeting 4. CRACOVIA. 2015
Padilla-Cruz, Manuel:
Overcoming accidental impoliteness: Internal vigilance, cautious optimism and epistemic friction. Comunicación en congreso. 9th International Im/Politeness Conference. ATENAS. 2015
Padilla-Cruz, Manuel:
Dealing with guests¿ complaints at the hotel front desk: A pragmatic analysis of performance by Spanish learners of English for the tourism industry. Comunicación en congreso. 14th International Pragmatics Conference. AMBERES. 2015
Padilla-Cruz, Manuel:
On the role of epistemic vigilance in comprehension. Conferencias impartidas en Congreso. Seminar Lectures in Linguistics. FRIBOURG. 2015
Padilla-Cruz, Manuel:
Misunderstanding and accidental relevance in intercultural communication: An account of the origin and ontology of negative stereotyping. Comunicación en congreso. International Communication Association Conference. LODZ. 2015
Padilla-Cruz, Manuel:
Hermeneutical vigilance. Comunicación en congreso. 2nd International Conference of the American Association of Pragmatics. University of California in Los Angeles. 2014
Padilla-Cruz, Manuel:
Participial adjectives and epistemic vigilance. Comunicación en congreso. 7th Interpreting for Relevance: Discourse and Translation Conference. VARSOVIA. 2014
Padilla-Cruz, Manuel:
Unmotivated impoliteness and hermeneutical injustice. Comunicación en congreso. 8th International Conference on Politeness. UNIVERSITY OF HUDDERSFIELD. 2014
Padilla-Cruz, Manuel:
Attitudinal adjectives: A relevance-theoretic approach. Comunicación en congreso. 6th International Conference on Intercultural Pragmatics and Communication. La Valetta. 2014
Padilla-Cruz, Manuel:
Epistemic vigilance and jokes. Comunicación en congreso. 19e Congrès International des Linguistes. GENÈVE, SWITZERLAND. 2013
Padilla-Cruz, Manuel:
Epistemic vigilance and (im)politeness. Comunicación en congreso. Teaching and Learning (Im)Politeness. . 2013
Padilla-Cruz, Manuel:
An integrative proposal to teach direct and indirect complaints in the ESL class. Comunicación en congreso. Pragmatics on the Go. PADOVA (PADUA); ITALIA. 2013
Padilla-Cruz, Manuel:
Puns, relevance and epistemic vigilance. Comunicación en congreso. 3rd International Conference "Meaning, Context and Cognition". LODZ, POLAND. 2013
Martínez-lópez, Nuria;Padilla-Cruz, Manuel:
Giving information at the tourist information office: a pragmatic analysis of rapport management by Spanish learners of English in Tourism. Comunicación en congreso. 1st International Conference on Service Encounters and Cross-cultural Communication. Universidad Pablo de Olavide. 2013
Spirkoska, Julija;Padilla-Cruz, Manuel:
Teaching offers in the EFL class: what interlanguage pragmatics can tell us. Comunicación en congreso. 4th International Conference on Teaching English as a Foreign Language . . 2012
Padilla-Cruz, Manuel:
Epistemic vigilance in intercultural communication. Comunicación en congreso. 5th Intercultural Pragmatics Conference . Charlotte, CAROLINA DEL NORTE, EEUU. 2012
Padilla-Cruz, Manuel:
Why may secondary interjections have different meanings? A Relevance-theoretic proposal. Comunicación en congreso. 6th Interpreting for Relevance: Discourse and Translation Conference. UNIVERSIDAD DE VARSOVIA. 2012
Padilla-Cruz, Manuel:
Raising ESL learners¿ metapragmatic awareness of phatic communion: a methodological proposal. Comunicación en congreso. 11th International Conference of the Association for Language Awareness. CONCORDIA UNIVERSITY, MONTREAL, CANADÁ. 2012
Padilla-Cruz, Manuel:
Applying Relevance-theoretic Pragmatics to Second Language Teaching". Conferencias impartidas en Congreso. Linguistic Circle Seminar Series. MSIDA, MALTA. 2012
Padilla-Cruz, Manuel:
On the origin of secondary interjections: A relevance-theoretic proposal. Comunicación en congreso. V Encuentros de Pragmática Intercultural, Cognitiva y Social . . 2012
Padilla-Cruz, Manuel:
Epistemic vigilance and sophisticated understanding in verbal communication. Comunicación en congreso. Meaning, Context and Cognition 2012 Conference. LODZ, POLONIA. 2012
Padilla-Cruz, Manuel:
Teaching ESL students to be epistemically vigilant language users. Conferencias impartidas en Congreso. Institute of English Studies. UNIVERSIDAD DE VARSOVIA. 2012
Padilla-Cruz, Manuel:
Teaching L2 Students to Be Cautious and Optimistic Hearers. Conferencias impartidas en Congreso. 12th International Pragmatics Conference. MANCHESTER GRAN BRETAÑA. 2011
Padilla-Cruz, Manuel:
The Pragmatics of Phatic Discourse. Conferencias impartidas en Congreso. 1st Seminar on Pragmatics "Meaning in Interaction". FACULTAD DE FILOLOGÍA UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2011
Padilla-Cruz, Manuel:
Pragmatic Failure, Epistemic Injustice and Epistemic Vigilance. Conferencias impartidas en Congreso. Relevance Round Table 3. Varsovia. 2011
Padilla-Cruz, Manuel:
Context in Phatic Communication: Some Cognitive Considerations. Comunicación en congreso. Meaning, Context and Cognition 2011 Conference. UNIVERSIDAD DE LODZ, POLONIA. 2011
Martínez-lópez, Nuria;Padilla-Cruz, Manuel:
Rapport Management at the Opening Phase of Interaction by Spanish Learners of English as an L2 in the Tourist Information Office: a Pragmatic Analysis. Comunicación en congreso. XXIX Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SALAMANCA. 2011
Padilla-Cruz, Manuel:
Interjections and Explicatures. Comunicación en congreso. 4th Brno Conference on Linguistic Studies in English. BRNO, REPÚBLICA CHECA. 2010
Padilla-Cruz, Manuel:
Revisiting the Non-Conceptuality of Interjections. Comunicación en congreso. XXVIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). UNIVERSIDAD DE VIGO. 2010
Padilla-Cruz, Manuel:
Interjections, underdeterminacy and enrichment. Comunicación en congreso. 5th Lodz Symposium New Developments in Linguistic Pragmatics. LODZ, POLONIA. 2010
Padilla-Cruz, Manuel:
Cautious Optimism in Second Language Learning: Some Implications of Relevance Theory for Developing L2 Students¿ Communicative Competence. Comunicación en congreso. 5th Interpreting for Relevance: Discourse and Translation Conference. UNIVERSIDAD DE VARSOVIA (POLONIA). 2010
Padilla-Cruz, Manuel:
What Can Interjections Communicate? A Complementary Relevance-theoretic Proposal. Comunicación en congreso. XXVII Congreso Internacional de AESLA. FACULTAD DE LETRAS UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA. 2009
Padilla-Cruz, Manuel:
On the Relevance of Attitude Combination. Conferencias impartidas en Congreso. Relevance Round Table Meeting II. UNIVERSIDAD DE VARSOVIA. 2009
Padilla-Cruz, Manuel:
On the Procedural Meaning of Interjections. Comunicación en congreso. International Conference on Procedural Meaning: Problems and Perspectives. MADRID. UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA (UNED). 2009
Padilla-Cruz, Manuel:
Teaching to overcome pragmatic failure and conversational misunderstandings in intercultural Communication. Comunicación en congreso. I-mean@UWE. International Conference on Meaning and Interaction. BRISTOL , REINO UNIDO. 2009
Padilla-Cruz, Manuel:
Complaints in Middle English Mystery Plays Devoted to the Nativity: a Pragmatic Approach. Comunicación en congreso. XXXIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Estudios Anglonorteamericanos (AEDEAN). . 2009
Padilla-Cruz, Manuel:
Teaching Interjections in the ESL/EFL Class: A Pragmatic Approach. Comunicación en congreso. 6º Congreso Internacional de Metodología de la Lengua Inglesa. FACULTAD DE FILOSOFÍA Y LETRAS DE LA UNIVERSIDAD DE VALLADOLID. 2009
Padilla-Cruz, Manuel:
METAREPRESENTATION AND INDIRECT COMPLAINTS: A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Comunicación en congreso. 4TH INTERPRETING FOR RELEVANCE: DISCOURSE AND TRANSLATION CONFERENCE (4) (4.2008.KAZIMIERZ DOLNY). KAZIMIERZ DOLNY. 2008
Padilla-Cruz, Manuel:
DEVELOPING STUDENTS' METAPRAGMATIC AWARENESS OF THE COMMUNICATIVE EFFECTS OF INDIRECT COMPLAINTS: INTRODUCING RELEVANCE THEORY IN THE ESL CLASS. Comunicación en congreso. XXXII CONGRESO INTERNACIONAL DE AEDEAN (32) (32.2008.PALMA DE MALLORCA). PALMA DE MALLORCA. 2008
Padilla-Cruz, Manuel:
Some Cognitive Strategies to Overcome Pragmatic Failure when Interpreting Phatic Utterances. Comunicación en congreso. III Symposium on Intercultural, Cognitive and Social Pragmatics (EPICS III). FACULTAD DE HUMANIDADES, UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE. 2008
Padilla-Cruz, Manuel:
A COMPLEMENTARY RELEVANCE-THEORETIC APPROACH TO INTERJECTIONS. Comunicación en congreso. 4TH LÓDZ SYMPOSIUM NEW DEVELOPMENTS IN LINGUISTIC PRAGMATICS. LODZ, POLONIA. 2008
Padilla-Cruz, Manuel:
Mind-reading and a Communicative Function of Phatic Utterances: a Relevance-Theoretic Approach. Comunicación en congreso. II International Conference Modern Developments in Linguistics and Language Teaching. PENZA, RUSIA. 2008
Padilla-Cruz, Manuel:
COMPLAINTS AS RAPPORT BUILDERS: A RELEVANCE-THEORETIC PROPOSAL. Comunicación en congreso. XXVI CONGRESO INTERNACIONAL DE AESLA (26) (26.2008.ALMERÍA). . 2008
Padilla-Cruz, Manuel:
Phatic Utterances as Face-Threatening/Saving Acts or Politeness Strategies: A Pragmatic Reflection for Their Teaching in the L2 Class. Comunicación en congreso. XXV Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). FACULTAD DE LETRAS DE LA UNIVERSIDAD DE MURCIA. 2007
Padilla-Cruz, Manuel:
SOCIAL EFFECTS: A RELEVANCE THEORY PERSPECTIVE. Comunicación en congreso. CONGRESO AEDEAN (31) (31.2007.LA CORUÑA, ESPAÑA). LA CORUÑA, ESPAÑA. 2007
Padilla-Cruz, Manuel:
Should Teachers Focus on Phatic Utterances? A Pragmatic Reflection. Comunicación en congreso. XXIV Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA. 2006
Padilla-Cruz, Manuel:
Politeness: Always Implicated?. Comunicación en congreso. 4th International Gender and Language Association Conference. UNIVERSIDAD DE VALENCIA. 2006
Padilla-Cruz, Manuel:
CAN IRONY BE PHATIC? A RELEVANCE-THEORETIC PROPOSAL. Comunicación en congreso. 30TH INTERNATIONAL AEDEAN CONFERENCE (30) (30.2006.UNIVERSIDAD DE HUELVA). . 2006
Padilla-Cruz, Manuel:
On the (Im)politeness of Phatic Utterances in the UK and USA. Comunicación en congreso. III Congreso Internacional sobre Lengua y Sociedad. UNIVERSIDAD JAUME I, CASTELLÓN. 2006
Padilla-Cruz, Manuel:
Phatic Utterances and Metarepresentation: Towards a Pragmatic Explanation of the Generation of Solidarity between Interlocutors. Comunicación en congreso. 3rd Lodz Symposium New Developments in Linguistic Pragmatics. LODZ, POLONIA. 2006
Padilla-Cruz, Manuel:
Should Teachers Focus on Phatic Utterances? A Pragmatic Reflection. Comunicación en congreso. XXIV Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA, MADRID. 2006
Padilla-Cruz, Manuel:
Teaching to Be Phatic: a Pragmatic Approach. Comunicación en congreso. IV Jornadas de Metodología de la Lengua Inglesa. UNIVERSIDAD DE VALLADOLID. 2005
Padilla-Cruz, Manuel:
INTERPRETING PHATIC STATEMENTS: A COMPLEMENTARY RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Comunicación en congreso. XXIX Congreso Internacional de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos (A.E.D.E.A.N.). DEPARTAMENTO DE FILOLOGÍA INGLESA. FACULTAD DE HUMANIDADES. UNIVERSIDAD DE JAÉN. 2005
Padilla-Cruz, Manuel:
A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH TO THE PRODUCTION AND INTERPRETATION OF PHATIC COMPLIMENTS. Comunicación en congreso. CONFERENCE OF THE SOCIETAS LINGUISTICA EUROPAEA (38) (38.2005.UNIVERSIDAD DE VALENCIA). UNIVERSIDAD DE VALENCIA. 2005
Padilla-Cruz, Manuel:
Topic Selection for Phatic Utterances: A Relevance-Theoretic Approach. Comunicación en congreso. XXIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA). UNIVERSIDAD DE LAS ISLAS BALEARES, PALMA DE MALLORCA. 2005
Padilla-Cruz, Manuel:
Hacia una nueva definición de la cortesía. Comunicación en congreso. II Congreso Internacional sobre Lengua y Sociedad. CASTELLÓN, UNIVERSIDAD JAUME I. 2004
Padilla-Cruz, Manuel:
TRANSMITTING SOCIAL INFORMATION BY MEANS OF PHATIC UTTERANCES: SOME IMPLICATIONS FROM A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Comunicación en congreso. INTERNATIONAL CONFERENCE ON DISCOURSE AND INTERCULTURAL RELATIONS (1) (1.2004.UNIVERSIDAD DE MURCIA). UNIVERSIDAD DE MURCIA. 2004
Padilla-Cruz, Manuel:
Algunos inconvenientes del tratamiento actual de los enunciados fáticos desde la Teoría de la Relevancia. Comunicación en congreso. XIX Encuentro de la Asociación de Jóvenes Lingüistas. UNIVERSIDAD DE VALENCIA. 2004
Padilla-Cruz, Manuel:
TOWARDS NEW POLITENESS SYSTEMS. Comunicación en congreso. XXVIII CONGRESO INTERNACIONAL DE A.E.D.E.A.N. (28) (28.2004.VALENCIA). . 2004
Padilla-Cruz, Manuel:
PHATIC UTTERANCES AND CULTURAL KNOWLEDGE: SOME REMARKS FOR A NEW RELEVANCE-THEORETIC APPROACH TO PHATIC COMMUNICATION. Comunicación en congreso. CONGRESO INTERNACIONAL DE AEDEAN = INTERNATIONAL AEDEAN CONFERENCE (27.2004.SALAMANCA, ESPAÑA). SALAMANCA, ESPAÑA. 2004
Padilla-Cruz, Manuel:
Perspectivas pragmáticas sobre los saludos. Comunicación en congreso. XVIII Encuentro de la Asociación de Jóvenes Lingüistas. UNIVERSIDAD DE LEÓN. 2003
Padilla-Cruz, Manuel:
On the Relevance of Phatic Utterances. Comunicación en congreso. XXVII Congreso Internacional de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos (A.E.D.E.A.N.). FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SALAMANCA. 2003
Padilla-Cruz, Manuel:
ON THE SOCIAL FUNCTION OF PHATIC COMMUNICATION: SOME CONSIDERATIONS FOR A RELEVANCE THEORETIC APPROACH. Comunicación en congreso. ENCUENTROS DE PRAGMÁTICA INTERCULTURAL, COGNITIVA Y SOCIAL (1) (1.2002.UNIVERSIDAD DE SEVILLA). UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2002
Padilla-Cruz, Manuel:
A Relevance Theoretic-Oriented Approach to the Introduction of Scandinavian Pronouns in English. Comunicación en congreso. XI Seminario Susanne Hübner. FACULTAD DE LETRAS. UNIVERSIDAD DE ZARAGOZA.. 2001
Padilla-Cruz, Manuel:
THE REPETITION OF INITIAL PHATIC UTTERANCES: IMPLICATIONS FOR L2 LEARNERS FROM A RELEVANCE-THEORETIC APPROACH. Comunicación en congreso. CONGRÉS INTERNACIONAL SOBRE LLENGÜES PER A FINALITATS ESPECÍFIQUES (5.2001.CANET DE MAR). CANET DE MAR. 2001
Padilla-Cruz, Manuel:
Lo que la pragmática puede aportar al estudio histórico del lenguaje. Conferencias impartidas en Congreso. I Congreso Nacional de la Asociación de Jóvenes Investigadores de Historia de la Lengua Española (AJIHLE). FACULTAD DE FILOSOFÍA Y LETRAS. UNIVERSIDAD DE CÓRDOBA. 2001
Padilla-Cruz, Manuel:
Compliments and Relevance Theory. Comunicación en congreso. XXV Congreso Internacional de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos (A.E.D.E.A.N.) . . 2001
Padilla-Cruz, Manuel:
BE ECHOIC!. Comunicación en congreso. ENCUENTROS DE LINGÜÍSTICA INGLESA APLICADA (6) (6.2001.UNIVERSIDAD DE SEVILLA). UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2001
Padilla-Cruz, Manuel:
POLITENESS STRATEGIES IN THE BARBERS PLAYE AND THE SECOND SHEPHERDS PAGEANT: A COMPARISON OF TWO MIDDLE ENGLISH POLITENESS SYSTEMS. Comunicación en congreso. JORNADAS DE FILOLOGÍA INGLESA (4.2001.CÓRDOBA). . 2001
Padilla-Cruz, Manuel:
Sobre las funciones comunicativas de la comunión fática. Comunicación en congreso. XVI Encuentro de la Asociación de Jóvenes Lingüistas. - HUELVA, ESPAÑA. 2001
Padilla-Cruz, Manuel:
RELEVANCE THEORY AND THE MORPHOLOGIC EVOLUTION OF THE PRESENT TENSE FROM OLD ENGLISH TO EARLY MODERN ENGLISH. Comunicación en congreso. CONGRESO DE LA ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE ESTUDIOS ANGLONORTEAMERICANOS (24.2000.CIUDAD REAL). CIUDAD REAL. 2000
Padilla-Cruz, Manuel:
Algunas implicaciones metodológicas de la Teoría de la Relevancia para desarrollar la competencia sociopragmática de los estudiantes de segundas lengu. Comunicación en congreso. I Curso/Congreso Internacional de Metodología y Didáctica del Alemán y del Inglés como Lenguas Extranjeras. UNIVERSITAT DE VALENCIA. 2000
Padilla-Cruz, Manuel:
POLITENESS STRATEGIES IN ADDRESSES TO THE AUDIENCE OF MIDDLE ENGLISH MYSTERY PLAYS OF THE CHESTER CYCLE. Comunicación en congreso. CONFERENCE OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR THE STUDY OF ENGLISH (5) (5.2000.UNIVERSIDAD DE HELSINKI). UNIVERSIDAD DE HELSINKI. 2000
Padilla-Cruz, Manuel:
Processing for Relevance: Learners¿ Communication and the Principle of Relevance. Conferencias impartidas en Congreso. ¿Aspectos de la Comunicación Oral en Inglés como L2 (Producción e Interpretación)¿. Seminarios de Septiembre 2000. FACULTAD DE FILOLOGÍA - UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 2000
Padilla-Cruz, Manuel:
A Relevance Theoretic-Oriented Approach to the Changes in the Morphology of the Present Tense in the Evolution from Old English to Early Modern Englis. Comunicación en congreso. XXIV Congreso Internacional de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos (A.E.D.E.A.N.). FACULTAD DE LETRAS UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA. 2000
Padilla-Cruz, Manuel:
PARADIGM LEVELLING: A RELEVANCE THEORY APPROACH. Comunicación en congreso. ENCUENTROS DE LINGÜÍSTICA INGLESA APLICADA (ELIA) (5) (5.2000.SEVILLA, ESPAÑA). Santander (ESPAÑA). 2000
Padilla-Cruz, Manuel:
ANÁLISIS DE LAS ESTRATEGIAS DE CORTESÍA LINGÜÍSTICA DE THE SECOND SHEPHERDS' PAGEANT EN EL NIVEL EXTRADIEGÉTICO: UN SISTEMA DE CORTESÍA DE SOLIDARIDAD. Comunicación en congreso. AEDEAN INTERNATIONAL CONFERENCE (23.1999.LEÓN). LEÓN. 1999
Padilla-Cruz, Manuel:
REFLEXIONES SOBRE EL FALLO PRAGMÁTICO: LA RELEVANCIA DE LOS ENUNCIADOS FÁTICOS. Comunicación en congreso. ENCUENTROS DE LINGÜÍSTICA INGLESA APLICADA IV. UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 1999
Padilla-Cruz, Manuel:
Análisis de las estrategias de cortesía lingüística en los parlamentos dirigidos a la audiencia en un Mystery Play de inglés medio: The Cappers Playe. Comunicación en congreso. XVII Congreso Nacional de AESLA (Asociación Española de Lingüística Aplicada). UNIVERSIDAD DE ALCALÁ, ALCALÁ DE HENARES. 1999
Padilla-Cruz, Manuel:
Algunas claves para evitar el fallo sociopragmático en los estudiantes de inglés como L2. Comunicación en congreso. I Jornadas sobre la Enseñanza del Inglés: Nuevas Perspectivas en Investigación y Didáctica. CÁDIZ, UNIVERSIDAD DE CÁDIZ. 1999
Padilla-Cruz, Manuel:
Una aproximación cognitiva a los fallos pragmalingüístico y sociopragmático en los estudiantes de inglés como L2. Conferencias impartidas en Congreso. Seminarios de Septiembre 1999. FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SEVILLA. 1999
Padilla-Cruz, Manuel:
Estudio de las Formas de Cortesía Lingüística en los Mystery Plays. Comunicación en congreso. XIII Encuentro de la Asociación de Jóvenes Lingüistas. FACULTAD DE FILOLOGÍA. UNIVERSIDAD DE SALAMANCA. 1998
Padilla-Cruz, Manuel:
A RELEVANCE THEORY-ORIENTED VIEW OF PRAGMATIC FAILURE. Comunicación en congreso. SEMINARIO SUSANNE HÜBNER (10) (10.1998.UNIVERSIDAD DE ZARAGOZA). UNIVERSIDAD DE ZARAGOZA. 1998
Padilla-Cruz, Manuel:
Dealing with guests¿ complaints at the hotel front desk: A pragmatic analysis of performance by Spanish learners of English for the tourism industry. Comunicación en congreso. . .

Artículos publicados

Piskorska, Agnieszka;Padilla-Cruz, Manuel:
Concepts and context in relevance-theoretic pragmatics: New developments. Pragmatics. 2023. Vol: 33. Núm: 3. Pág. 313-323. https://doi.org/10.1075/prag.22064.pad.
Padilla-Cruz, Manuel:
Ad hoc concepts, affective attitude and epistemic stance. Pragmatics & Cognition. 2023. Vol: 29. Núm: 1. Pág. 1-28. https://doi.org/10.1075/pc.20002.pad.
Padilla-Cruz, Manuel:
Paralanguage and ad hoc concepts. Pragmatics. 2023. Vol: 33. Núm: 3. Pág. 343-368. https://doi.org/10.1075/prag.21059.pad.
Padilla-Cruz, Manuel:
On the interpretation of utterances with expressive expletives. Pragmatics & Cognition. 2022. Vol: 28. Núm: 2. Pág. 252-276. https://doi.org/10.1075/pc.21008.pad.
Arróniz-parra, Santiago;Padilla-Cruz, Manuel:
Joke identification, comprehension and appreciation by Spanish intermediate ESL learners: An exploratory study. European Journal of Humour Research. 2022. Vol: 10. Núm: 1. Pág. 108-133. https://doi.org/10.7592/EJHR2022.10.1.633.
Padilla-Cruz, Manuel:
Is free enrichment always free? Revisiting ad hoc-concept construction. Journal of Pragmatics. 2022. Vol: 187. Pág. 130-143. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.11.006.
Padilla-Cruz, Manuel:
Dialogical humour in evening service encounters in the hospitality industry in Seville, Spain. International Review of Pragmatics. 2022. Vol: 14. Núm: 2. Pág. 169-197. doi:10.1163/18773109-01402002.
Padilla-Cruz, Manuel;Piskorska, Agnieszka:
New developments in relevance theory. Pragmatics & Cognition. 2022. Vol: 28. Núm: 2. Pág. 223-227. https://doi.org/10.1075/pc.00024.int.
Padilla-Cruz, Manuel:
The role of humorous elements in Cádiz chirigotas in creating/reinforcing a local identity: A relevance-theoretic approach. Spanish in Context. 2021. Vol: 18. Núm: 1. Pág. 136-159. 10.1075/sic.00071.pad.
Padilla-Cruz, Manuel:
Dismissive Incomprehension Revis(it)ed: Testimonial Injustice, Competence, Face and Silence. A New Reply to Cull. Social Epistemology Review and Reply Collective. 2020. Vol: 3. Núm: 3. Pág. 34-43.
Padilla-Cruz, Manuel:
Review of Alba-Juez, L., & Larina, T. (2018). The discourse of emotions [Special issue]. Russian Journal of Linguistics 22(1). 185 pages. RUSSIAN JOURNAL OF COMMUNICATION. 2020. Vol: 12. Núm: 3. 10.1080/19409419.2020.1848310.
Padilla-Cruz, Manuel:
Towards a relevance-theoretic approach to the diminutive morpheme. Russian Journal of Linguistics. 2020. Vol: 24. Núm: 4. Pág. 774-795. 10.22363/2687-0088-2020-24-4-774-795.
Padilla-Cruz, Manuel:
Qualifying insults, offensive epithets, slurs and expressive expletives: A relevance-theoretic approach. Journal of Language Aggression and Conflict. 2019. Vol: 7. Núm: 2. Pág. 156-181. 10.1075/jlac.00023.cru .
Padilla-Cruz, Manuel:
Reconsidering dismissive incomprehension¿Its relation to epistemic injustices, its damaging nature, and a research agenda: A reply to Cull . Social Epistemology Review and Reply Collective. 2019. Vol: 8. Núm: 11. Pág. 42-51.
Padilla-Cruz, Manuel:
On the successfulness of venting and its venues. Social Epistemology Review and Reply Collective. 2019. Vol: 8. Núm: 2. Pág. 39-48.
Padilla-Cruz, Manuel:
On the pragmatic and conversational features of venting: A reply to Thorson and Baker. Social Epistemology Review and Reply Collective. 2019. Vol: 8. Núm: 2. Pág. 21-30.
Padilla-Cruz, Manuel:
One thing is testimonial injustice and another is conceptual competence injustice. Reply to Podosky and Tuckwell. Social Epistemology Review and Reply Collective. 2018. Vol: 7. Núm: 3. Pág. 9-19. https://wp.me/p1Bfg0-3Vi .
Padilla-Cruz, Manuel:
Expressive APs and expletive NPs revisited: Refining the extant relevance-theoretic procedural account. Lingua. 2018. Vol: 205. Pág. 54-70. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2017.12.016.
Padilla-Cruz, Manuel:
Pragmatic competence injustice. Social Epistemology. 2018. Vol: 32. Núm: 3. Pág. 143-163. https://doi.org/10.1080/02691728.2018.1458351.
Padilla-Cruz, Manuel:
Interlocutors-related and hearer-specific causes of misunderstanding: Processing strategy, confirmation bias and weak vigilance. Research in Language. 2017. Vol: 15. Núm: 1. Pág. 11-36. 10.1515/rela-2017-0006.
Padilla-Cruz, Manuel:
ON THE USEFULNESS OF THE NOTION OF `CONCEPTUAL COMPETENCE INJUSTICE¿ TO LINGUISTIC PRAGMATICS . Social Epistemology Review and Reply Collective. 2017. Vol: 6. Núm: 4. Pág. 12-19.
Padilla-Cruz, Manuel:
Interlanguage pragmatics in a service encounter: Diagnosing how Spanish learners of English for the Tourism Industry inform at a visitor centre. Letras de Hoje. 2017. Vol: 53. Núm: 2. Pág. 310-321.
Padilla-Cruz, Manuel:
Conceptual competence injustice and relevance theory, a reply to Derek Anderson. Social Epistemology Review and Reply Collective. 2017. Vol: 6. Núm: 12. Pág. 39-50. https://wp.me/p1Bfg0-3RS.
Padilla-Cruz, Manuel:
Vigilance mechanisms in interpretation: Hermeneutical vigilance. Studia Linguistica Universitatis Iagellonicae Cracoviensis. 2016. Vol: 133. Núm: 1. Pág. 21-29. 10.4467/20834624SL.15.001.4890 .
Padilla-Cruz, Manuel:
Fostering EF/SL learners' pragmatic awareness of complaints and their interactive effects. Language Awareness. 2015. Vol: 24. Núm: 2. Pág. 123-137.
Padilla-Cruz, Manuel:
On the role of vigilance in the interpretation of puns. Humor. 2015. Vol: 28. Núm: 3. Pág. 469-490.
Padilla-Cruz, Manuel:
Pragmatic failure, epistemic injustice and epistemic vigilance. Language and Communication. 2014. Vol: 39. Pág. 34-50.
Padilla-Cruz, Manuel:
AN INTEGRATIVE PROPOSAL TO TEACH THE PRAGMATICS OF PHATIC COMMUNION IN ESL CLASSES. Intercultural Pragmatics. 2013. Vol: 10. Núm: 1. Pág. 131-160. 10.1515/ip-2013-0005.
Padilla-Cruz, Manuel:
UNDERSTANDING AND OVERCOMING PRAGMATIC FAILURE IN INTERCULTURAL COMMUNICATION: FROM FOCUS ON SPEAKERS TO FOCUS ON HEARERS. IRAL International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. 2013. Vol: 51. Núm: 1. Pág. 23-54. 10.1515/iral-2013-0002.
Padilla-Cruz, Manuel:
METAPSYCHOLOGICAL AWARENESS OF COMPREHENSION AND EPISTEMIC VIGILANCE OF L2 COMMUNICATION IN INTERLANGUAGE PRAGMATIC DEVELOPMENT. Journal of Pragmatics. 2013. Vol: 59. Núm: A. Pág. 117-135.
Padilla-Cruz, Manuel:
EPISTEMIC VIGILANCE, CAUTIOUS OPTIMISM AND SOPHISTICATED UNDERSTANDING. Research in Language. 2012. Vol: 10. Núm: 4. Pág. 365-386. 10.2478/v10015-011-0040-y.
Padilla-Cruz, Manuel:
REVIEW OF PRAGMATICS AND NON-VERBAL COMMUNICATION, BY TIM WHARTON. Lodz Papers In Pragmatics. 2009. Vol: 5. Núm: 2. Pág. 293-305.
Padilla-Cruz, Manuel:
TOWARDS AN ALTERNATIVE RELEVANCE-THEORETIC APPROACH TO INTERJECTIONS. International Review of Pragmatics. 2009. Vol: 1. Núm: 1. Pág. 182-206.
Padilla-Cruz, Manuel:
MIGHT INTERJECTIONS ENCODE CONCEPTS? MORE QUESTIONS THAN ANSWERS. Lodz Papers In Pragmatics. 2009. Vol: 5. Núm: 2. Pág. 241-270.
Padilla-Cruz, Manuel:
ON THE PHATIC INTERPRETATION OF UTTERANCES: A COMPLEMENTARY RELEVANCE-THEORETIC PROPOSAL. Revista Alicantina de Estudios Ingleses. 2005. Vol: 18. Pág. 227-246.
Padilla-Cruz, Manuel:
RELEVANCE THEORY AND HISTORICAL LINGUISTICS: TOWARDS A PRAGMATIC APPROACH TO THE MORPHOLOGICAL CHANGES IN THE PRETERITE FROM OLD ENGLISH TO MIDDLE ENG. Revista Canaria de Estudios Ingleses. 2005. Vol: 51. Pág. 181-204.
Padilla-Cruz, Manuel:
ALGUNOS PROBLEMAS DEL ANÁLISIS DE LOS ENUNCIADOS FÁTICOS DESDE LA TEORÍA DE LA RELEVANCIA. Interlingüística. 2004. Núm: 15. Pág. 1057-1063.
Padilla-Cruz, Manuel:
PERSPECTIVAS PRAGMÁTICAS SOBRE LOS SALUDOS. Interlingüística. 2003. Núm: 14. Pág. 815-828.
Padilla-Cruz, Manuel:
LO QUE LA PRAGMÁTICA PUEDE APORTAR AL ESTUDIO HISTÓRICO DEL LENGUAJE. Res Diachronicae. 2002. Núm: 1. Pág. 471-482.
Padilla-Cruz, Manuel:
THE RELEVANCE OF WHAT SEEMS IRRELEVANT: REMARKS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PHATIC UTTERANCES AND SOCIOPRAGMATIC FAILURE. Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada. 2001. Núm: 2. Pág. 199-212.
Padilla-Cruz, Manuel:
UNA APROXIMACIÓN AL FALLO PRAGMALINGÜÍSTICO Y A LOS LAPSUS LINGÜÍSTICOS DESDE LA TEORÍA DE LA RELEVANCIA. Interlingüística. 2001. Vol: 11. Pág. 266-270.
Padilla-Cruz, Manuel:
SOBRE LAS FUNCIONES COMUNICATIVAS DE LA COMUNICACIÓN FÁTICA. Interlingüística. 2001. Vol: 12. Pág. 283-288.
Padilla-Cruz, Manuel:
ESTUDIO DE LAS ESTRATEGIAS DE CORTESÍA LINGÜÍSTICA EN LOS MYSTERY PLAYS. Interlingüística. 1998. Vol: 9. Pág. 241-245.

Tesis dirigidas o codirigidas

Franco, Lynda W.:
Content and Language Learning in Primary Schools: Instructional Strategies and Students¿ Progress in Aural/Oral Proficiency. Tesis Doctoral. 2017